تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....
تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....

آموزش نغمات : دستگاه نهاوند در قرائت قرآن + صوت

*معنای لغوی : در لغت، نهاوند نام یکی از شهرهای ایران و همچنین نام شعبه یا نام پرده‌ای از موسیقی آورده شده است.
*گستردگی و پیشینه : نهاوند به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و زیبا و دل‌انگیزترین سبک‌های موسیقی سنتی ایران است. این مقام همنام یکی از شهرهای ایران می‌باشد. در الجزایر به عنوان «دهاوی» و در ترکیه به اسم «بوسلیک یا فرح‌افزا» شناخته شده است. البته درمورد خواستگاه این مقام دو نظریه وجود دارد. عده‌ای آن را از کشور ایران، و عده‌ای دیگر خاستگاه آن را کشور هند می‌دانند این مقام به «نهوند» نیز مشهور است.

*کیفیت آهنگ : نهاوند یکی از مقام‌های متعادل و قابل مانور، دارای ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی بوده، و ظرافت و لطافت ویژه‌ای را طلب می‌کند. به طوری که نه لحن خیلی خفیف از آن استنباط می‌گردد. بلکه ترکیبی از آن‌هاست. نهاوند نه مانند صبا و حجاز و رست دارای ریتم، لحن سنگین، بلند، موکد و گرم است و نه مانند سه‌گاه مهیج و محرک، بلکه میانه‌ای از این مقامات می‌باشد و همچون دانه‌ی مروارید در مقامات دیگر خودنمایی می‌کند.

*موضوع آیات : بهترین محل تلاوت آیات با این مقام داستان‌های قرآن است. همچنین آیات توحید صفات الهی، نبوت خاصه، احکام و عبادات، اصحاب یمین و مومنین، اخلاق، پند، اندرز، حمد و ثنا، نقل اخبار، تحسین و تانی و صبر را نیز می‌توان با آن تلاوت نمود.
* تاثیرات : مقام نهاوند مقامی بسیار لطیف و مانند نسیم سحرگاهان صورت شب‌زنده‌داران را نوازش می‌کند. برخی گوشه‌های آن حالت محبت و سرور و بهجت در نفس ایجاد می‌کند.
*جایگاه اجرا : این مقام با نغمی‌ی رست و چهارگاه تجانس داشته و معمولاً پس از حجاز و سه‌گاه و صبا به این مقام منتقل می‌شوند.

 

ادامه مطلب ...

تلاوت تصویری حامد ولیزاده ؛ نماینده ایران در پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن مالزی

پنجاه‌ و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم به میزبانی کشور مالزی از امروز 27 خرداد‌ماه 1393 آغاز شد و «حامد ولی‌زاده» نماینده کشورمان دقایقی پیش تلاوت خود را اجرا کرد. ولی‌زاده اواخر سال گذشته با کسب مقام دوم مسابقات سراسری قرآن کریم جواز حضور در مسابقات بین‌المللی مالزی را کسب کرد.وی در این مسابقات از آیه 65 سوره مبارکه «حج» تلاوت کرد. تا‌کنون «محمد‌تقی مروت»، «عباس سلیمی»، «احمد ابوالقاسمی»، «عباس امام‌جمعه»، «سعید طوسی»، «مسعود سیاح‌گرجی»، «منصور قصری‌زاده»، «علی سیاح گرجی» به مقام نخست مسابقات مالزی دست‌یافته‌اند و «حسین رستمی» آخرین نفری است که سال 1385 موفق به کسب مقام نخست مسابقات مالزی شده است. همچنین «علی و مسعود سیاح‌گرجی» تنها پدر و پسری هستند که در طول پنجاه‌وپنج دوره برگزاری مسابقات مالزی به مقام اول این رقابت‌ها رسیده‌اند.


     تلاوت سوره «حج» حامد ولی زاده در پنجاه و ششمین دوره
                   مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی (خرداد 1393)                    زمان : 09:40   حجم: 31 مگ ( دانـلـود )

منبع: خبرگزاری فارس

یا علی

طرح قرآنی ۱۴۴۸ آغاز شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هزار و چهارصد و چهل و هشتمین سال نزول قرآن، طرح قرآنی 1448 با محوریت حفظ موضوعی آیات مرتبط با سبک زندگی اسلامی شب گذشته، 22 خردادماه مصادف با شب نیمه شعبان به همت شبکه قرآن و معارف سیما و با همکاری سایر شبکه‌های صدا و سیما، سازمان و نهادهای قرآنی و دستگاه‌های فرهنگی کشور آغاز شد.طرح قرآنی 1448 که از شب گذشته، 22 خردادماه آغاز شده، به مدت 88 روز ادامه دارد و 16 شهریور‌ماه، همزمان با روز میلاد امام رضا(ع) با برگزاری مراسم اختتامیه‌ به کار خود پایان می‌دهد.بنابر این گزارش، این طرح قرآنی که امسال برای نخستین بار به حفظ موضوعی آیات قرآن می‌پردازد، در شش هفته اول طرح به موضوع «باورها» و شش هفته دوم به موضوع «رفتارها» می‌پردازد. در بحث باورها؛ خداباوری، الگوشناسی، شناخت فلسفه، معادباوری، دشمن‌شناسی و ... مورد توجه قرار می‌گیرد و در بحث رفتارها نیز رفتارهای فردی مطلوب و نامطلوب، رفتارهای اجتماعی مطلوب و نامطلوب، الگوهای رفتاری خانواده‌ها و ... مورد توجه است.همزمان با اجرای طرح قرآنی 1448، برنامه‌ای با همین عنوان هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود که زمان پخش این برنامه تلویزیونی از ساعت 17 تا 18:30 به طور زنده خواهد بود. علاوه بر پخش برنامه زنده روزانه، گروه کودک و نوجوان و گروه مسابقات شبکه قرآن سیما نیز برنامه ویژه‌ای برای کمک به این طرح خواهند داشت؛ ارتباط با استان‌ها به صورت روزانه، آموزش مفاهیم و مفردات قرآن، روان‌خوانی و تجوید، تدبر در قرآن و... از دیگر آیتم‌های در نظر گرفته شده برای برنامه تلویزیونی 1448 است.همزمان با پخش برنامه تلویزیونی 1448 سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز برنامه‌ای در راستای تحقق اهداف این طرح قرآنی خواهند داشت که برنامه شبکه یک سیما هر روز از ساعت 12 تا 12:30 با حضور کارشناسانی از جمله معتز آقایی و حجت‌الاسلام متوسل، برنامه شبکه دوم سیما هر روز از ساعت 12:40 تا 13:10 با کارشناسی مهدی عباسی، برنامه شبکه سوم سیما هر روز از ساعت 10 تا 10:30 با حضور کارشناسانی از جمله؛ مهدی بحرالعلوم و مسعود وکیل، و برنامه شبکه چهارم سیما هر روز از ساعت 11:30 تا 12 با حضور کارشناسانی از جمله؛ سیدمیعاد صالحی و حجت‌الاسلام مهدوی‌راد پخش می‌شود.

 

ادامه مطلب ...

آشنایی با قاریان مصر : استاد «محمد احمد بسیونی»

استاد بسیونی در سال ۱۳۳۰ ه.ش. در کشور مصر به دنیا آمد و با کمک پدر از کودکی به آموزش علوم قرآنی پرداخت . او در سن ده سالگی حافظ قرآن شد . سرانجام پس از آموزش ابتدایی وارد دانشگاه الازهر شده در دانشکده علوم دین به تحصیل پرداخت و پس از فارغ التحصیل شدن در همان جا به تدریس علوم دینی همت گماشت . استاد بسیونی از همان سن ۱۲ سالگی قرائت و تلاوت قرآن را در مجالس و محافل آغاز کرد . او در سن ۲۴ سالگی وارد صدا و سیمای کشور مصر شده و اکنون حدود ۱۳ سال است که در دانشگاه الازهر به تدریس اشتغال دارد .ایشان در سخنان خویش به این نکته اشاره داشتند که قاریان ایرانی از حیث تلاوت قرآن بسیار زیبا تلاوت می کنند اما نکته ای که مورد توجه قرار دهند این است که در راستای تمرینات خویش از حفظ قرآن نیز غفلت نورزند . استاد همچنین در سخنان خویش به قاریان قرآن توصیه کردند از نکاتی که برای صوت شخص مضر می باشد پرهیز کنند . از جمله این نکات چیز های بسیار گرم و بسیار سرد است . همچون نوشابه سرد در روزهای تابستان یا منتقل شدن به صورت ناگهانی از یک مکان سرد به یک مکان گرم .ایشان در رابطه با استفاده موسیقی در قرآن عقیده داشتند که باید بر طبق معانی از موسیقی مشابه معنا استفاده کرد . فی المثل در آیات وعید دستگاه صبا مناسب است . زیرا این دستگاه با حزن همراه می باشد و این حزن باعث می شود که مستمع در صورت گناهکار بودن از خوف و عذاب الهی اشک بریزد . یعنی میان آهنگ قرآن و معانی هماهنگی و تناسب ایجاد کند . البته چنین مسئله ای در رابطه با تمام دستگاه های قرآنی صدق می کند .استاد می گوید : « اسامی این دستگاه ها بر اساس تناسب با صدای قاری از لحاظ طبقات صوتی فرق دارد . بنابر این قاری کسی است که بتواند پس از شناخت خوب و دقیق دستگاه ها آن ها را به نحوی صحیح وحکیمانه در جای خود ارائه نماید و این طبیعتاً به وضعیت روحی افراد بستگی دارد . اجرای این دستگاه ها باید به گونه ای باشد که اگر قاری در یک دستگاه معینی به تلاوت پرداخت مستمع خسته نشود و حتی اشتیاق آن داشته باشد که یک بار دیگر بدان گوش فرا دهد . چنین امری طبیعتاً مستلزم تلاش و وقت زیادی است . باید به گونه ای عمل کرد که قاری وضعیت خود را سنجیده و سپس مطابق با آن در طبقات بالا به تلاوت بپردازد . قاری باید چنان تلاوت کند که اگر در یک دستگاه به تلاوت بپردازد تنوع و نظم خاص را در آن دستگاه رعایت کند » .

 

ادامه مطلب ...

دانلود ابتهالات استاد سید کریم موسوی (بخش اول)

سید کریم موسوی فرزند سید ناجی در بهمن ماه سال ۱۳۵۳  در شهر سوسنگرد در یکی خانواده مذهبی چشم به جهان گشود .از بدو کودکی باتوجه به بافت مذهبی و معنوی خانواده و علی الخصوص توجهات پدر بزرگ و دایی ایشان و با عنایت به تشویق و ترغیب آنها به قرآن و معارف اهل بیت سوق داده شد.گفتنی ایست پدر بزرگ ودایی ایشان از مرثیه سرایان مطرح منطقه بودند.  با ورود سید کریم موسوی به گروه تواشیح ثقلین و الهام گرفتن از تجربه ها و آموزش های مختلف هنر های قرآنی و  در نهایت سفر های به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و کسب تجربه در امر قرائت و تواشیح و کسب رتبه های مختلف استانی وکشوری در این امر باعث شد که ایشان وارد عرصه ی جدیدی در امر ابتهال خوانی گردند و با توجه سیر کاملا صعودی از ابتدای شروع فعالیت  ایشان توانست در این امر قدم ها و فعالیت های تاثیر گذاری را در خدمت اسلام و مذهیب شیعه نموده و ابتهالات زیبا ودلنشینی را مدح پیامبر و اهل بیت معظم ایشان در سراسر جهان و  در داخل کشور به جا گذارد.


ابتهال و نوحه ی "یا حبیبی یا حسین"

 

 


ابتهال "یا سیدی خذ بیدی"

 

 


ابتهال و نوحه ی  "السلام علی الخد التریب"

 


منبع : سید کریم موسوی

تلاوت تصویری (افتخاری) احمد احمد نعینع در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران

سلام علیکم

استاد احمد احمد نعینع در پایان دومین روز از سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (خرداد 1393) به اجرای تلاوت افتخاری پرداخت. در ادامه با هم تلاوت ایشان را تماشا می‌کنیم.


           تلاوت سوره «جن» احمد احمد نعینع در سی و یکمین دوره
                        مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (خرداد 1393)                        زمان : 22:06   حجم: 92 مگ ( دانـلـود )

منبع : راسخون و فارس
یا علی

راه شناخت تلاوت‌های «مصطفی اسماعیل»/ راه قاری شدن از نظر «احمداحمد نعینع»

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس استاد «احمد احمد نعینع» قاری سرشناس مصری است که امسال به عنوان داور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور داشت.حضور این استاد قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی فرصتی بود تا دقایقی با وی گفت‌وگو کنیم.
کمی از مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی بگویید. مسابقات ما چه تفاوتی با سایر مسابقات جهان دارد؟
مسابقات ایران با نظم و شکوه خاصی برگزار می‌شود و باید به ایرانیان تبریک گفت. مسابقات قرآن سایر کشور‌ها اغلب یا در رشته حفظ و یا در رشته تلاوت برگزار می‌شود در حالی که مسابقات جمهوری اسلامی در هر دو رشته برگزار می‌شود و این مهم‌ترین تفاوت مسابقات ایران با مسابقات سایر کشور‌ها است.

مسابقات ایران از نظر فنی چه تفاوتی با مسابقات سایر کشور‌ها دارد؟

در مسابقات ایران هم شرکت‌کننده قوی وجود دارد و هم ضعیف که باید از کشور‌هایی که نمایندگان خوبی اعزام می‌کنند تقدیر کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره بهترین قاریان و حافظان خود را به مسابقات سایر کشور‌ها اعزام می‌کند در حالی که اغلب کشور‌ها نمایندگان چندان خوبی به مسابقات ایران نمی‌فرستند، البته برخی از کشور‌ها هم قاریان خوبی به مسابقات ایران اعزام می‌کنند. به هر حال باید با بررسی این موضوع و پیگیری آن سطح فنی شرکت‌کنندگان مسابقات را بالا برد.

10 سال با شیخ مصطفی اسماعیل زندگی کردم و شیخ روی دستانم جان سپرد

ما شنیده‌ایم که شما چند سال با استاد «مصطفی اسماعیل» زندگی کرده‌اید. این موضوع صحت دارد؟
بله؛ من 10 سال با استاد «مصطفی اسماعیل» شب و روز زندگی کردم و در نهایت هم شیخ بر روی دستان من در بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد. 


در این 10 سال بیشتر چه نکاتی را از شیخ «مصطفی اسماعیل» می‌آموختید؟

همانگونه که گفتم طی این 10 سال من شب و روز همراه استاد بودم و همیشه در محافل قرآنی در کنار او می‌نشستم و تلاوت‌هایش را گوش می‌دادم. من همواره سعی می‌کردم فقط به تلاوت‌های استاد گوش کنم و به نظر من قرائت قرآن موهبتی الهی است که قاری باید با گوش دادن زیاد فراگیرد. باید بگویم فنون تلاوت را با گوش دادن تلاوت‌های استاد آموختم.


ادامه مطلب ...

تلاوت تصویری (افتخاری) سید جواد حسینی در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران

سلام علیکم

آقای سید محمدجواد حسینی در پایان سومین روز سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (خرداد 1393) به اجرای تلاوت افتخاری پرداخت. در ادامه با هم تلاوت قاری کشورمان آقای سید محمدجواد حسینی را تماشا می‌کنیم.


           تلاوت سوره «حشر» سید جواد حسینی در سی و یکمین دوره
                        مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (خرداد 1393)                        زمان : 23:21   حجم: 101 مگ ( دانـلـود )

منبع : راسخون
یا علی