تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....
تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....

گزارشی از 30 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران (بخش دوم)

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در گزارش قبل نگاهی آماری به 15 دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن داشتیم و در بخش دوم آن به بررسی 16 دوره پایانی این رقابت‌ها از نشر تعداد شرکت‌گنندگان و کشورهای حاضر، معرفی نفرات برتر، ترکیب هیئت داوران و تغییرات اعمال شده در هر دوره می‌پردازیم.


کسب مقام توسط احمد دباغ و حسین کرمی

شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران 14 تا 20 آبان 1378 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در این دوره از رقابت‌ها 54 متسابق از 25 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.در نهایت نیز احمد دباغ از ایران، عزت محمد الاروادی از لبنان و جلال عمر مفتاح حسن از لیبی در رشته حفظ کل قرآن کریم اول تا سوم شدند و حسین کرمی از ایران، محمدحسین بن محمد یونس از مالزی و علی حسن صالح از لبنان نیز در رشته قرائت تحقیق حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دیدار کردند که گزیده‌ای از بیانات عبارت است از: «من اطمینان دارم اگر همین حرکت قرآنی در کشور ما که امروز بحمدالله رو به گسترش است همین‌ شکل موج بردارد و به همین ترتیب گسترش پیدا کند، این کشور، این پرچم اسلام، این انقلاب، این نظام مقدس اسلامی آن چنان پایه‌هایش مستحکم خواهد شد که هیچ قدرتی نه امروز و نه در آینده نخواهد توانست اندک تزلزلی در این پایه‌ها به وجود آورد.»


حضور 73 نماینده از 35 کشور

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران 3 تا 8 آبان 1379 در سالن کنفرانس اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این دوره 73 نفر از 35 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.نفرات برتر در رشته حفظ کل هفدهمین دوره مسابقات به ترتیب، مهدی عباسی از ایران، عبدالحق مصلح المصباحی از یمن و یوسف عبدالمجید از بنگلادش بودند و در رشته قرائت تحقیق نیز عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین، رحیم خاکی از ایران و محمد صادق رحیمی از افغانستان به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

حضور 21 داور ایرانی و خارجی در هجدهمین دوره

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 22 تا 27 مهر 1380 باز هم در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این دوره از مسابقات 67 متسابق از 29 کشور جهان شرکت کردند که 10 داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند. در این دوره یک بار دیگر شاهد برگزاری مسابقات در رشته تفسیر قرآن کریم بودیم.
در این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل، عبدالوهاب حسن الفقیه از یمن، وحید غفران‌نیا از ایران و ابکرواد مدوعلی از چاد اول تا سوم شدند و در رشته قرائت نیز حسن ربیعیان از ایران، فخرالدین سارومفیات از اندونزی و علی رمضانی از افغانستان موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند. در رشته تفسیر هم علی مبارک سالم العازمی از کویت، عبدالوهاب حسن محمد الفقیه از یمن و رضوان الهادی الفخفاخ از تونس به ترتیب اول تا سوم شدند.


حضور 8 داور خارجی در دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 16 مهر 1381 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در این دوره 76 قاری و حافظ کل قرآن کریم از 39 کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند. در این دوره دو نماینده کشورمان موفق به کسب رتبه‌های اول رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم شدند.
سرانجام و پس از پنج روز رقابت در رشته حفظ کل، رضا دیانت از ایران، طارق عبدالله از لیبی و محمد بن احمد المغربی از عربستان سعودی حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و در رشته قرائت نیز قاسم رضیعی از ایران، سرور اخوان اشید از اندونزی و محمود اخضر از لبنان نیز صاحب عناوین اول تا سوم شدند.


تعداد متسابقان به عدد 100 رسید

بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اول تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این دوره 101 قاری و حافظ کل قرآن از 41 کشور جهان شرکت داشتند که این تعداد شرکت‌کننده در تاریخ برگزاری مسابقات تا دوره بیستم بی‌سابقه بود.
در این دوره هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت مسابقات را برعهده داشتند و چهار نفر از اساتید هم به عنوان هیأت نظارت حضور یافتند و در نهایت نیز در رشته حفظ کل، محمدصادق زارعان از ایران، یاسر بن حمد العاصم از عربستان سعودی و محمد جمال محمد الانصاری العمری از مصر موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند و در رشته قرائت تحقیق هم حمیدرضا الاجگردی از ایران، فذلان زین‌الدین از اندونزی و ابوالزید احمد محمد غنیم از مصر به ترتیب اول تا سوم شدند. در رشته تفسیر نیز محتشم مؤمنی از ایران، ادریس صابی از مغرب و یعقوب حسین از لبنان حائز رتبه‌های برتر شدند.


برگزاری دوره بیست و یکم در تابستان 83

بیست و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای اولین بار در تابستان برگزار شد، در شهریور ماه سال 1383 و از 22 تا 27 این ماه، 82 قاری و حافظ قرآن کریم از 44 کشور جهان به همراه هشت داور خارجی میهمان این دوره از مسابقات بودند. در این دوره هفت داور ایرانی در امر قضاوت داوران خارجی را کمک می‌کردند، میزبان این دوره از مسابقات هم‌چون ادوار گذشته سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی بود.
پس از شش روز رقابت قاریان و حافظان، سرانجام هئیت داوران در رشته حفظ کل قرآن کریم، احمد دباغ از ایران، محمد شعبان عبدالحمید اقندی از مصر و محمد امیر توحیدی از افغانستان را به عنوان نفرات برتر معرفی کردند و در رشته قرائت تحقیق مهدی عادلی از ایران، عبداللطیف داود از فیلیپین و امیر‌الدین بن محمد از اندونزی موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند، در رشته تفسیر نیز مونا صالحی از ایران، احمد علی صالح از یمن و سفیان سنیان از الجزایر حائز رتبه‌های برتر شدند.


حضور 43 کشور جهان در بیست و دومین دوره مسابقات

بیست و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 14 تا 20 مهر 1384 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این دوره از رقابت‌ها 67 متسابق از 43 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که 9 داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.
در این دوره و بر اساس رأی هیئت داوران، در رشته حفظ کل قرآن کریم، مهدی حسنی از ایران، عبدالمجید عبدالله عمر الغویل از لیبی و فیصل احمد از بنگلادش رتبه‌های برتر را از آن خود کردند و در رشته قرائت تحقیق نیز حمید شاکرنژاد از ایران، میثم تمار از عراق و مصطفی فتحی اسماعیل از مصر اول تا سوم شدند، همچنین در رشته تفسیر قرآن کریم هم عبدالحمید مشلاح از مغرب، زهرا جرفی‌یگانه از ایران و محمد‌رضا مطر الشریفی از عراق رتبه‌های برتر را کسب کردند.


درخشش معتز آقایی و محمدجواد کاشفی

بیست‌ و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 31 شهریور تا پنجم مهرماه 1385 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این دوره 53 نفر از 40 کشور جهان شرکت داشتند که 10 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده‌دار بودند.

 

%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%af


در نهایت و پس از پنج روز رقابت سخت و فشرده در رشته حفظ کل معتز آقایی از ایران، جمعه علی محمد از لیبی و محمد اسماعیل از بنگلادش اول تا سوم شدند و در رشته قرائت نیز محمدجواد کاشفی از ایران، عبدالرحمان از اندونزی و حسین حیدرزاده از سوئد موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.


ادامه سیر صعودی متسابقان در مسابقات بیست و چهارم

بیست و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 19 تا 24 مرداد 1386 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در این دوره 80 نفر از 53 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این رقابت‌ها را بر عهده داشتند.
در نهایت با رأی داوران در رشته حفظ کل مصطفی جمعه مطاوع از لیبی، عبدالغفور جوهرچی از ایران و محمد عبدالعظیم محمد منصور از مصر رتبه‌های برتر را از آن خود کردند و در رشته قرائت تحقیق نیز حسین فردی از ایران، اسامه عبدالله از عراق و محمد احمد جمال‌الدین از لبنان موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.


برگزاری دوره بیست و پنجم در جوار حرم رضوی(ع)

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هشتم تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش‌های صدا و سیما در مشهد مقدس برگزار شد، در این دوره 106 نفر از قراء و حفاظ 60 کشور جهان در مسابقات حضور داشتند و در بخش مقالات نیز 187 مقاله از 11 کشور به این مسابقات ارسال شد و پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.
در نهایت و براساس رأی هیئت داوران در رشته حفظ کل قرآن کریم، عیسی خورشیدی از ایران، احمد عدنان عبدالرزاق از عراق و محمدمحمود موسی یونس از لیبی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و در رشته قرائت تحقیق نیز صالح اطهری‌فرد از ایران، علی حسن صالح از لبنان و ایّاد عباس رشید از عراق موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند. در رشته مقاله‌نویسی نیز کمال صحرائی اردکانی، احسان کوثری‌نیا و زهرا اخوان و بهرام اخوان‌کاظمی همگی از ایران رتبه‌های برتر را از آن خود کردند.


توجه ویژه به رویکرد کیفی در دوره بیست و ششم

یکی از مهمترین مواردی که در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به آن توجه جدی شده بود، توجه به کیفیت برگزاری مسابقات بود، رویکرد ویژه این دوره از مسابقات‌، اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و مطلوب از برنامه‌های مسابقات بود که تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صدا و سیما یکی از نتایج این رویکرد مطلوب بود.
در این دوره از مسابقات که با حضور 47 قاری و 37 حافظ کل قرآن از 55 کشور جهان برگزار شد، بار دیگر میزبانی به سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی رسید و در مراسم افتتاحیه آیت‌الله شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه، آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولان کشوری حضور داشتند.
در این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل قرآن، شجاع زویدات از ایران، عبدالله احمد انیس از سوریه و محمود الکفری از لبنان رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و در رشته قرائت تحقیق نیز سیدمحمدجواد حسینی از ایران، مؤمن عین‌المبارک از اندونزی و علی عبدالسلام قایه از عراق موفق به تصاحب رتبه‌های اول تا سوم شدند.


حذف رشته تفسیر و اضافه شدن رشته مقالات قرآنی

بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 18 تا 23 تیرماه سال 1389 به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد، در این دوره از مسابقات 93 قاری و حافظ کل قرآن کریم از 60 کشور جهان شرکت کرده بودند.
در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم،‌ رشته تفسیر به گونه‌ای که در سال‌های قبل بود، حذف و به جای آن مقالات قرآنی با موضوعات مبتلابه جامعه اضافه شد، همچنین در اواخر سال 88 فراخوان بخش مقالات قرآنی که در 25 محور صورت گرفت با استقبال خوبی مواجه شد، به نحوی که بخش مقالات قرآنی این مسابقات، بیش از 600 مقاله دریافت کرد.
در مراسم افتتاحیه این دوره محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت نیز حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت، در این دوره از مسابقات شش‌ نفر از داوران داخلی و هشت نفر از داوران خارجی با نظارت سه داور ایرانی و خارجی به قضاوت رقابت‌ها پرداختند، همچنین در حاشیه این دوره از مسابقات همایش تجلیل از بانوان قرآنی نیز برگزار شد.


%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%af


در این دوره از مسابقات برنامه‌های جنبی متنوعی در حاشیه رقابت‌ها در جریان بود از جمله برگزاری بیش از 17 محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مراکز و سازمان‌ها با حضور استادان احمد نعنیع و شاذلی از کشور مصر و قاریان و حافظان ایرانی و گروه‌های هم‌خوانی را می‌توان نام برد.
سرانجام پس از شش روز رقابت قرآنی هیئت داوران اسامی برگزیدگان را اعلام کرد؛ در رشته قرائت تحقیق مسعود نیکدستی از ایران، عبدالله داوود محمد از تانزانیا و فتح‌الله وحیودین از اندونزی موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز علی رجبی از ایران، مهدی محمد خلیل از عراق و محمود سید علی سید احمد از کویت حائز رتبه‌های برتر این دوره از مسابقات شدند. در این دوره از مسابقات مجلس شورای اسلامی از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مناسب رقابت‌های بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.
همچنین در این دوره نیز اساتید، داوران و شرکت‌کنندگان در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، هم‌زمان با میلاد پُر برکت امام حسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.


تجلیل از بانوان فعال قرآنی

بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از هشتم تا 13 تیرماه سال 1390 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت برگزار شد. در این دوره حافظان و قاریان 60 کشور جهان در 3 رشته قرائت، حفظ و مقاله‌‌نویسی حضور داشتند، این دوره از مسابقات دارای دو برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود.
آیین اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره در رشته حفظ کل مرتضی محمدنژاد از ایران، مقداد مظفر جاسم از عراق و فرهاد یونس‌حسن از کردستان عراق مقام اول تا سوم را کسب کردند، همچنین عباس هاشمی از ایران، داروبن حسبیوان بن سوحیبدین از اندونزی و احمد بن یوسف از بنگلادش حائز رتبه‌های اول تا سوم رشته قرائت شدند.


میزبانی برج میلاد در بیست و نهمین دوره

در بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نمایندگانی از 65 کشور اسلامی و غیر اسلامی حضور داشتند، ویژگی بیست و نهمین دوره، حضور متسابقانی از پنج قاره جهان بود. رقابت‌های قراء و حافظان کل قرآن کریم از 29 خرداد‌ماه تا دوم تیرماه در حضور هیئت داوران انجام شد و 9 نفر از این داوران خارجی و پنج نفر از کشورمان بودند. به دلیل تعمیراتی که برای سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در سال 91 در نظر گرفته بودند، میزبان دوره بیست‌ و نهم مسابقات سالن همایش‌های برج میلاد تهران بود و این برج تنها برای یک دوره این افتخار را داشت که میزبان سفیران قرآنی کشورهای مختلف دنیا باشد، چرا که در دوره بعد قرار بر این شد که مسابقات در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود.


%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%af


در نهایت و پس از پنج روز رقابت سخت و فشرده در رشته قرائت تحقیق قاسم مقدمی از ایران، عزت‌السید رشید از مصر و محمود سلمان علی از بحرین اول تا سوم شدند و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز حسین معتمدی از ایران، عین‌العارفین از بنگلادش و عبدالله عمر حامد از لیبی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.


برگزاری سی‌امین دوره با حضور 113 قاری و حافظ
این دوره نیز با حضور نمایندگان 75 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد که طی آن هاشم سلطانی‌نژاد در رشته حفظ کل از استان کرمان و وحید وکیلی از آذربایجان‌غربی در رشته قرائت تحقیق با اقتدار رقیبان خود را شکست دادند و رتبه نخست را برای کشورمان کسب کردند.
برنامه‌ها و کارگاه‌های جانبی این رقابت‌ها فرصت مناسبی برای آموزش مراحل مختلف قرآن در دو سطح مبتدی و تخصصی ویژه عموم مردم بود. قضاوت این دور از مسابقات برعهده هشت داور ایرانی و 9 داور خارجی بود و مهمان ویژه مراسم اختتامیه، رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد بود.

یادآوری می‌شود، سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی 5 تا 12 خردادماه 1393 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد