سلام علیکم
این تلاوت تصویری استاد مصطفی اسماعیل که در سال 1966 اجرا شده , برای اولین بار در ماه مبارک رمضان از تلویزیون کشور مصر پخش شده است .
|
تلاوت سوره های «غاشیه, فجر و علق» استاد مصطفی اسماعیل زمان : 19:18 حجم: 49 مگ |
سلام علیکم . با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما دوستان قرآنی در ماه مبارک رمضان , آموزش صوتی صحیح خوانی نماز تقدیم دوستان می گردد . این آموزش قرائت , برای نماز دو رکعتی است .
معنای لغوی : ریشهی این کلمه فارسی بوده و نام لحنی از الحان موسیقی ایرانی و نامنوایی از موسیقی است.
گستردگی و پیشینه : عدهای بهترین جایگاه این
مقام را در آذربایجان، و اهل آن را بهترین اجراءکنندگان این مقام میدانند
و معتقدند که به مرور زمان این مقام در همهی سرزمینها به خصوص در میان
عربزبانان جایگاه و موقعیتی خاص برای خود کسب نموده است تا آن جایی که
امروزه یکی از مقامات اصلی در میان الحان قرآن کریم است.
کیفیت آهنگ : سهگاه تنها مقامی است که
نسبت به سایر مقامها حالت تهییج و تطریب دارد در این مقام نوعی شور و
هیجان و جهش وجود دارد که درصورت تطابق صحیح و به جا با مفهوم و معنای آیات
زیبایی دوچندان دارد این مقام دوست داشتنی بوده و برای انسان هیجان ایجاد
میکند. برخی گوشههای آن حالت امید و رجاء معنوی دارد و برخی دیگر حزنی
معنوی در نفس به وجود میآورد.
موضوع آیات : غالباً این مقام در آیات
«رحمت، شادی، فرح، بشارت، امید، رجاء، مفاهیم عشق، وعدههای الهی، مغفرت،
صفات مومنان، پیروزی، اجابت دعا و اصحاب یمین» آورده شده است.
تاثیرات : الحان مقام سهگاه
آرامشبخش و باعث لذت روح و جان است و غمها را میزداید و ریتم آن به
گونهای است که حالت استهزاء، عتاب، خطاب، تمسخر و سرزنش را در ذهن شنونده
تراوش و منقوش میکند. همچنین حلاوت و شیرینی آن برانگیزندهی حس محبت، عشق
و سوزدل است.
جایگاه اجرا : این مقام غالباً قبل و بعد از چهارگاه و حجاز و بعد از رست قابل اجرا میباشد و همچنین پس از عجم و نهاوند نیز خوانده شده است.
گوشهها و نغمههای فرعی :این مقام یکی از
دستگاههای اصلی موسیقی در ایران بوده و گوشههای «مویه، زابل، مخالف و
مطلوب» در آن استفاده میشود. همچنین گوشهی «رمل» نیز در آن استفاده
میگردد و باز هم از نغمات فرعی آن میتوان به «شوقافزا وشوقآور» اشاره
نمود.از
دیدگاه اساتید لحن گوشههای دیگری از جمله دستگاه «هزام» که استاد مصطفی
اسماعیل در تلاوت سورههای لقمان، نازعات و علق خوانده است را میتوان نام
برد.
به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، همایش تجلیل از خادمان قرآنی در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد. در این مراسم استاد «متولی عبدالعال» قاری برجسته مصری به تلاوت آیات 169 تا 174 سوره مبارکه «آل عمران» و سوره مبارکه «قدر» پرداخت؛ دلیل انتخاب این آیات اهمیت شهدا و همچنین نزدیک بودن به شبهای قدر بود.در این اجرا وی چندین بار آیه 169 سوره مبارکه «آلعمران» را که مربوط به زنده بودن شهدا در نزد پروردگار است، تکرار کرد.تلاوت وی آنقدر حزین و تأثیرگذار بود که برخی از حاضران در سالن اشک از چشمانشان روانه شد و مشخص بود حتی خود استاد «متولی عبدالعال» نیز در حین تلاوت تحت تأثیر حضور در این همایش قرآنی قرار گرفته است.این استاد برجسته مصری پس از پایان تلاوت به خبرنگار فارس گفت: قرآن باید همراه با اندوه خاصی تلاوت شود البته حضور در این محفل نورانی باعث تأثیرگذاری و حزن بیشتر در تلاوتم شد به طوری که حس میکنم این تلاوت با سایر تلاوتهایم در ایران کمی متفاوت بود
تلاوت آیات 169 تا 174 از سورههای مبارکه «آل عمران » و سوره مبارکه «قدر» توسط استاد سید متولی عبدالعال (دانلود) |
یا علی
به گزارش خبرگزاری فارس تلاوت آیاتی از سورههای «فرقان، قیامه و علق» یکی از شاهکارهای تلاوت استاد «کامل یوسف البهتیمی» است . «محمد زکى یوسف» مشهور به شیخ «کاملیوسف البهتیمی» در سال 1922 میلادی در منطقه بهتیم القلیوبیه مصر به دنیا آمد.وی تلاوت قرآن را نزد شیخ «محمد محمدالصیفی» فرا گرفت و در سال 1953 به جمع قاریان رادیوی مصر پیوست.یوسف در حالی که در آن زمان کمسالترین قاری قرآن رادیو بود تلاوتش با استقبال بالای علاقهمندان مواجه میشد. وی در سالی به رادیو مصر پیوست که شیخ «محمد صدیق منشاوی» هم وارد رادیو شد و در سالی چشم از جهان فروبست که منشاوی به دورد حیات گفت.شیخ کامل یوسف البهتیمی در روز دوم ژوئن 1969 میلادی در گذشت.
تلاوت آیاتی از سورههای مبارکه «فرقان، قیامه و علق » توسط استاد یوسف البهتیمی (دانلود) |
یا علی
سلام علیکم
تلاوت تصویری سوره های «قمر و الرحمن» جعفر فردی
|
تلاوت سوره های «قمر و الرحمن» آقای جعفر فردی زمان : 15:25 حجم: 149 مگ |
تجوید، مصدر باب تفعیل و ریشه لغوی آن "جَوْدْ"
میباشد. تجوید در لغت به معنای نیکوکردن و در اصطلاح علمی است که در آن از
شناسایی مخارج، صفات حروفتهجّی، محل وقف و وصل، قواعد و دستورهای قرائت
قرآن مجید و نیکو خواندن آن بحث میشود. تجوید راهنما و ضامنِ صحّت قرائت
است و قرآن کریم باید طبق اصول و قواعد این علم شریف تلاوت گردد، چنانچه در
بخشی ازآیه 4 سورة مزّمّل فرموده: َوَرتِّلِ الْقُرانَ تَرْتیلاً "وقرآن را با تأنّی و شمرده بخوان و حروف آن را آشکار کن".
درمعنای کلمه ترتیل حضرت علی( علیه السلام ) میفرماید: اَلتَّرْتیلُ حِفْظُ الْوُقُوفِ وَبَیانُ الْحُرُوفِ " ترتیل محافظت محل وقفها و بیان حروف است" که مراد از بیان حروف، رعایت مخارج و صفات آن است.
و در جای دیگر میفرماید : بَیِّنْهُ تَبْییناً وَ لاتَهُذُّهُ هذَا الشِّعْرِ وَ لاتَنْثُرْهُ
نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لکِنْ اَفْزِعُوا قُلُوبَکُمْ الْقاسِیَةَ وَ
لایَکُنْ هَمُّ اَحَدکُمْ اخِرَ السُّورَةِ. " قرآن را به طور واضح
و آشکار قرائت نمایید و مانند شعر آن را قطعه قطعه نخوانید و حروف و کلمات
آن را مثل پاشیدن ریگ متفرّق نکنید و لیکن دلهای سخت خود را بترسانید و
نرم کنید و همّت و اراده هریک از شما تنها به خواندن تا آخر سوره نباشد."(نقل از سرالبیان فی علم القرآن سرهنگ بیگلری ص 144)
و در جای دیگر از امام علی( علیه السلام ) منقول است که آن حضرت فرمودند: اَلتَّرْتیلُ هُوَ تَجْویدُ الْحُرُوفِ وَ مَعْرِفَتُ الْوُقُوفِ " ترتیل عبارت از تجوید حروف و نیز دانستن محل وقوف است."
همان طور که توضیح داده شد ارتباطی مستقیم بین تجوید و ترتیل وجود دارد که
معنای هردو مجملاً شرح داده شد. اما سخن دربارة علم تجوید بسیار است لکن
در اینجا فقط اشارهای میشود به بعضی از موارد:
نویسنده کتاب تهذیب
القرائه در صفحه 14 کتاب خود دربارة علم تجوید میگوید: "تجوید یـکی از
سختتریـن عـلوم عملی اسـت" و باز در همین صفحه به نقل از صاحب کتاب
«اَلتَّجْوید» چنین میگوید: "و این علم (تجوید) معلوم نشود مگر کسی را که
فرا گرفته باشد این فن را از استاد ماهر و مدّت مدیدی تَعَبْ کشیده و در
ادای اشمام و اتقان و تسهیل و ادغام و اخفاء و اختلاس و اشباع کوشیده و
مخارج و صفات حروف را دانسته و محافظت حدود آن کرده باشد."
به گزارش خبرگزاری فارس تلاوت آیاتی از سورههای «نجم، قمر و رحمن» یکی از شاهکارهای تلاوت استاد «ابوالعینین شعیشع» است . «ابوالعینین شعیشع» از قاریان سرشناس و صاحب سبک تلاوت مصر است که در سال 1922 در بیلا از توابع استان کفرشیخ کشور مصر به دنیا آمد و در همان کودکی تلاوت را نزد برادرش «احمد شعیشع» فرا گرفت. وی در 17 سالگی برای اولینبار به عنوان جوانترین قاری قرآن در رادیوی مصر تلاوت کرد و این حضور شهرت استاد را در سراسر جهان گسترش داد.استاد ابوالعینین شعیشع در سن 89 سالگی درگذشت.
تلاوت آیاتی از سورههای مبارکه «نجم، قمر و رحمن» توسط «ابوالعینین شعیشع» (دانلود) |
یا علی