تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....
تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....

تلاوت تصویری سوره «ابراهیم» استاد محمود عبدالحکم

سلام علیکم

 تلاوت تصویری آیات 23 تا 31 سوره «ابراهیم» استاد محمود عبدالحکم تقدیم دوستان قرآنی می گردد. گفتنی است این تلاوت در سال 1978  در مسجد امام حسین(ع) شهر قاهره، پایتخت کشور مصر اجرا شده است.


       تلاوت آیات 23 تا 31 سوره «ابراهیم» استاد محمود عبدالحکم                         زمان : 09:09   حجم: 21 مگ


منبع :رادیو قرآن

یا علی

به بهانه‌ی درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب (مولایی) :استاد مسلم قرآن + عکس

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ـ ابنا ـ استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی، از اساتید پیشکسوت قرآن کریم، هفته‌ی گذشته پس از گذراندن یک دوره‌ی بیماری دعوت حق را لبیک گفت. به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت این استاد مسلم و برجسته‌ی تجوید و قرائت و مربی اساتید قرآن را به جامعه‌ی قرآنی تسلیت گفتند.متن زیر گزارشی کوتاه درباره‌ی این استاد بزرگ قرآن و مراودات ایشان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.شبستان کوچک بالای مسجد سنگ‌تراش‌ها در چهارراه گلوبندک تهران، در سال ۱۳۲۷ (هجری شمسی)، شاهد حضور جوان ۲۱ ساله‌ای بود که آغازگر نهضت جدید قرائت قرآن در کشور و تشکیل حلقه‌های بزرگ آموزش و پرورش اساتید بزرگ قرآن شد.


 اکبر القرّاء

مرحوم ابراهیم پور فرزیب (مولایی) که رهبر معظم انقلاب از ایشان به‌عنوان استاد مسلم و برجسته‌ی تجوید و قرائت و مربی اساتید قرآن یاد نموده‌اند، مسلط بر قرائت‌های هفت‌گانه و روایت‌های چهارده‌گانه‌ی قرآن بود که در همین زمینه نیز کتاب ارزشمند «تهذیب القرائه» را به رشته‌ی تحریر درآورده و از خود به جای گذاشت.ایشان از زمره‌ی بزرگان قرآنی کشور بود که به گواهی پیشکسوتان عرصه‌ی قرآن در دوران قبل از انقلاب اسلامی هدایت جامعه‌ی قرآنی و تربیت اساتید قرآنی کشور را با بهره‌گیری از جلسات مردمی برعهده گرفت و آغازکننده‌ی نهضت جدید قرائت قرآن در کشور شد و از این رهگذر در مراودات با اساتید و بزرگان قرآنی کشور برای کسب رهنمود در دهه‌ی ۵۰ در مسجد کرامت مشهد به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف می‌شد.

ایشان که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملقب به اکبر القرّاء۱ ایران شده است، در بیان خاطره‌‌ای کوتاه از حضور در محضر رهبر معظم انقلاب گفته است: «حضرت ایشان در محفل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله در جمع اساتید قرآن به من تفقد فرموده و اظهار نمودند که این اساتید قرآن همه حاصل آن بذرافشانی‌های شماست که ثمراتش را ما امروز در کشور شاهد هستیم.»

 

ادامه مطلب ...

پیکر استاد مولایی در جایگاه ابدی آرام گرفت / فیلم+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس، پیکر استاد ابراهیم‌ پورفرزیب معروف به مولایی ظهر امروز در قطعه 2 بهشت‌زهرا در کنار مزار همسرش و با بدرقه باشکوه اهالی قرآن و شاگردان آن مرحوم در دل خاک آرام گرفت.صبح امروز خیابان شریعتی و ساختمان صندوق اندوخته نیکان برای آخرین با مردی که عمر خود را در راه اعتلای قرآن و خدمت به خلق گذاشته بود وداع کرد. چه باشکوه بود وداع تلخ شاگردان با استاد که برخلاف وداع غریبانه مولایش حسین(ع) انجام شد.مراسم تشییع پیکر استاد مولایی طبق وصیت خودشان از مقابل صندوق اندوخته نیکان با حضور دوستداران این استاد قرآن کریم برگزار شد که اساتید، مسئولان، قاریان و حافظان قرآن کریم در آن حضور داشتند.اسامی برخی از این چهره‌ها عبارتند از: علی فربین، سیدرضا میرموسایی، عبدالرسول عبایی، لاله افتخاری، ولی یاراحمدی، حسن رضائیان، محسن مظاهری، احمد لیایی، محمد بنیادی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، کریم دولتی، محمد خرمیان، سیدعباس میرداماد، محمدرضا پور‌معین، محمد‌حسین سبزعلی، حسین کرمی،  احمد ابوالقاسمی، محمدرضا ابوالقاسمی، صالح اطهری‌فرد، سیدعلی سرابی، سیدعلی مقدم، حجت‌الاسلام حمید محمدی، محمد‌حسین محمدزاده، عباس امام‌جمعه، مسعود سیاح‌گرجی، سید‌محسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر توپچی، حسینعلی شریف، امین پویا، سیدمحمد کرمانی، علیرضا فیضی، امیر‌محمد زاهدی، عباس سلیمی، مسعود وکیل، محمد عباسی در این مراسم جمع کثیری از شاگردان استاد مولایی، قاریان و حافظان قرآن کریم حضور داشتند که مرحوم مولایی را با دسته‌های گل و اشک بدرقه کردند.


   پیکر استاد مولائی در جایگاه ابدی آرام گرفت          

 

ادامه مطلب ...

ابتهال صوتی سید نقشبندی در جلسه قرآن استاد مولایی / توضیحات+تصاویر

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محسن بادپا یکی از شاگردان استاد مولایی، فایل صوتی مربوط به اجرای ابتهال استاد سید نقشبندی در رمضان ۱۳۵۲ شمسی، رمضان ۱۳۹۴ قمری که از اساتید بزرگ مصر در زمینه ابتهال بوده است را در اختیار کانون خبرنگاران نبأ قرار داده تا به یاد استاد بزرگ قرائت قرآن کشور، استاد مولایی و نیز بزرگداشت استاد سید نقشبندی منتشر شود.به گفته محسن بادپا، استاد نقشبندی به دلیل ارادت ویژه به امیرالمؤمنین(ع) در آن شب که یکی از شب‌های ماه رمضان سال 1352 هجری بوده، پس از افطار و در جلسه قرائت قرآن استاد مولایی در مجمع قاریان که آن شب در منزل یکی از اعضای جلسات برگزار شده بود، به اجرای ابتهالی در رابطه با واقعه غدیر خم پرداخت که هم از نظر محتوا و هم ویژگی‌های صوتی خاص و بسیار شنیدنی بوده است.


ابتهال سید نقشبندی در جلسه قرآن استاد مولایی  (دانلود)


ادامه مطلب ...

تلاوت سوره مبارکه «حج» استاد محمدرضا پورزرگری

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس سومین سالگرد کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن با حضور «سید‌علی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن، «محمد‌حسین محمد‌زاده» مدیر رادیو قرآن و «محمد‌رضا پورزرگری» قاری بین‌المللی قرآن کریم در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد.در این برنامه پورزرگری به تلاوت آیات 32 تا 38 سوره مبارکه «حج» پرداخت و پس از اذان و اقامه نماز از برخی برگزار‌کنندگان کرسی‌های تلاوت تجلیل به عمل آمد. این برنامه با همت شورای عالی قرآن و همکاری رادیو قرآن روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب در مسجد بلال، حسینیه‌الزهرا(س) و مسجد دانشگاه افسری امام‌علی(ع) برگزار و دو برنامه در طول هفته به صورت زنده پخش می‌شود. .


تلاوت آیات 32 تا 38 از سوره‌ مبارکه «حج» توسط استاد محمدرضا پورزرگری  (دانلود)


یا علی

آموزش تجـوید سطح 4 ؛ درس سوم، الف مقصوره و حروف والی

درس سوم، الف مقصوره و حروف والی
الف مقصوره:
الف مقصوره یعنی الف کوتاهی که آن را گاهی روی «و» می‌گذارند مانند ( زَکوة - صَلوة - حَیوة- غَدوة) که بدان "الف خنجری" هم می‌گویند و گاهی روی «ی» می‌گذارند مانند (کُبْری- صُغْری- اَلْقی- مُوسی) و در بعضی مـوارد روی حرف دیگر نیز قرار می‌گیرد ماننـد (هـذا و اُولـئِکَ)، همـچنین در زیر حروف نیز قرار می‌گیرد مانند (فی و سَمیعٌ)، که هرگاه روی حرف قرار گیرد تلفظ آن همان "صدای الفی" خواهد بود و اگر زیر حروف قرار گیرد تلفظ آن همان "صدای یائی" خواهد بود.
باید دانست گاهی دیده شده است که الف مقصوره روی حرفی قرار گرفته، در صورتی که مربوط به آن حرف نبوده بلکه ارتباط با حرف قبلی داشته است لذا باید دانست حرف مذکور خوانده نمی‌شود ولی کتابت به همین صورت می‌باشد مانند صَلوةً که در اینجا الف مقصوره روی حرف (واو) قرار گرفته در صورتی که مربوط به لام می‌باشد و (واو) در اینجا والی است.


حروف والی:

در تمام قرآن کریم حروف ( و– ا – ل – ی ) که روی هم "والی" گفته می‌شود هرگاه بدون حرکت دیده شوند خوانده نمی‌شوند، مانند "واو" در اُولئِکَ و "الف" در امَنُوا و "الف" و "لام" در وَالشَّمْس و "یاء" در مُوسـی و اَلْقی و هنگامی که گفته می‌شود حروف والی فقط 4 عدد هستند بدین معنا است که فقط همین چهار حرف می‌باشند که می‌توانند در قرآن کریم بدون حرکت دیده شوند و طبعاً غیر از این چهار حرف اگر حرفی در قرآن مجید بدون حرکت دیده شود قطعاً یک نوع اشتباه چاپی خواهد بود، یعنی حتماً باید متحرک باشد.

  ادامه مطلب ...

تلاوت سوره‌ ی «انبیاء» آقای حمیدرضا احمدی وفا

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس صدوسی‌ودومین کرسی تلاوت و اذان شورای عالی قرآن دوشنبه 7 مهر‌ماه 1393 با حضور «حمید‌رضا احمدی‌وفا» در حسینه ‌الزهرا(س) برگزار شد در این برنامه آیات 51 تا 72 سوره مبارکه «انبیاء» به همراه اذان ظهر به افق تهران توسط قاری برنامه تلاوت شد. این محفل قرآنی از حدود سه سال پیش با همت شورای عالی قرآن و همکاری رادیو قرآن در حسینیه الزهرا(س) به نشانی بزرگراه رسالت، روبروی مصلی، مجتمع امام خمینی(ره) آغاز و به صورت چرخشی از رادیو قرآن پخش زنده می‌شود. .


تلاوت آیات 51 تا 72 از سوره‌ مبارکه «انبیاء» توسط استاد حمیدرضا احمدی وفا  (دانلود)


یا علی

تلاوت تصویری «مهدی عادلی» در بین‌الحرمین مدینه

به گزارش خبرگزاری فارس، «مهدی عادلی» قاری بین‌المللی قرآن کریم امسال به همراه کاروان نور به حج تمتع اعزام شده است.وی پنج‌شنبه 27 شهریورماه پیش از برگزاری دومین مراسم دعای کمیل حجاج بیت‌الله الحرام که در بین‌الحرمین مدینه منوره برگزار شد، به تلاوت آیات 53 تا 55 سوره مبارکه «زمر» و سوره مبارکه «کوثر» پرداخت


تلاوت تصویری «مهدی عادلی» در بین‌الحرمین مدینه


   تلاوت تصویری «مهدی عادلی» در بین‌الحرمین مدینه شهریور 1393                  زمان : 05:00   حجم: 13 مگ

یا علی