تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....
تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

دانلود تلاوت های مجلسی قرآن ؛ ترتیل ؛ تواشیح ؛ ابتهال ؛ زندگینامه قاریان ؛ نکات آموزشی و ....

ماجرای اعتراض اکبرالقرای ایران به نحوه تلاوت یک قاری

امروز مصادف است با چهلمین روز درگذشت اکبرالقراء ایران استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی که به همین مناسبت از صبح امروز برنامه‌های متعددی در مسجدالرضا(ع) تهران، بهشت‌زهرا و رادیو قرآن برای بزرگداشت نام و یاد این استاد عزیز برگزار شد.بنا بر این گزارش، رادیو قرآن از ساعت 10:10 دقیقه صبح امروز اقدام به پخش برنامه زنده «یاد استاد» با اجرای محمدرضا پورمعین از پیشکسوتان قرآنی کشور کرد.محسن مظاهری یکی از قدیمی‌ترین شاگردان استاد مولایی که سابقه همراهی وی با ایشان به بیش از 60 سال می‌رسد ضمن بیان سجایای اخلاقی این عزیز فقید به بیان خاطراتی از وی پرداخت.


مولایی سال 1327 علومی از قرآن را مطرح کرد که هیچ کس بلد نبود

مظاهری با اشاره به اینکه استاد مولایی در سال 1327 در مسجد سنگ‌تراش‌ها مشغول به آموزش قرآن کریم شده بود، گفت: عده‌ای از اهالی هیأت قرآنی سنگ‌لج تهران که اکنون بیش از 113 سال قدمت دارد با حضور در جلسه قرآن ایشان متوجه بیان مطالب جدیدی در رابطه با علومی مانند تجوید قرآن توسط ایشان شده بودند که ‌آن را در هیأت مطرح کردند و بنا شد تا از استاد مولایی برای تدریس در هیأت سنگ‌لج دعوت شود.

مظاهری با اشاره به اینکه استاد مولایی پذیرفت تا در جمع سنگ‌لجی‌ها به تدریس قرآن کریم بپردازد، گفت: آن موقع مرسوم بود هر کسی که در هیأت قرآن تدریس می‌کرد در پایان جلسه داخل دستمالی میوه، شیرینی و مقداری پول به استاد هدیه می‌شد؛ اولین جلسه‌ای هم که استاد مولایی برای تعیین سطح جلسه حضور یافتند مسئولان جلسه به من که نوجوانی 10 ساله بودم 5 ریال پول دادند تا بروم برای استاد یک تاکسی بگیرم تا ایشان را از سنگ‌لج به منزلشان که در محله تهران نو واقع بود ببرد.

مظاهری در ادامه با اشاره به مناعت طبع استاد مولایی افزود: جلسه دوم هر چه منتظر آقای مولایی شدیم نیامد و رفتیم دیدیم که در همان مسجد سنگ‌تراش‌ها نشسته و به تدریس قرآن می‌پردازد. علت نیامدنش به جلسه سنگ‌لجی‌ها را جویا شدیم، گفت: من منتظر آن 5 ریالی شما نبودم و از آنجا متوجه شدیم که مسائل مالی اصلاً برای ایشان مطرح نیست.

مظاهری در رابطه با دیگر سجایای اخلاقی استاد مولایی اظهار داشت: ایشان تمام شاگردانشان را در جلسه با پیشوند «آقا» صدا می‌کردند به طوری که وقتی می‌خواستند از کسی برای تلاوت قرآن دعوت کنند می‌گفتند آقای فلانی برای تلاوت تشریف بیاورد.

 

اکبرالقراء ایران و مصر از نگاه رهبری

مظاهری با اشاره به اینکه استاد مولایی پیش از اقدام به عمل جراحی بینی رسماً تلاوت قرآن می‌کردند، گفت: بعد از آن با مشکلاتی که برای ایشان پدید آمد کمتر تلاوت می‌کرد اما با این حال ایشان از نظر رهبر انقلاب اکبرالقراء ایران بود.

وی در ادامه به نقل خاطره‌ای از قول «صدرزاده» از شاگردان قدیمی استاد مولایی و مدیر پیشین رادیو قرآن در این باره پرداخت و گفت: آقای صدرزاده می‌گفتند که در سال 1374 در جمع خصوصی که در ماه رمضان برای تلاوت قرآن خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند: ابوالعینین اکبرالقراء مصر و آقای مولایی اکبرالقراء ایران است.

مظاهری در ادامه افزود: استاد مولایی شاگرد مرحوم مازندرانی قاضی دادگستری بود و آقای مازندرانی می‌گفت مولایی بلبل من است.

این یار دیرین استاد مولایی همچنین با اشاره به اینکه ایشان تا آخرین لحظات عمر با قرآن کریم مأنوس بود، گفت: آخرین بار استاد 25 روز در ICU بستری بود و بعد از آن به بخش منتقل شد من هر روز برای ملاقات ایشان به بیمارستان می‌رفتم در یکی از این روزها متوجه شدم که از داخل اتاق صدای قرآن می‌آید و نگران سلامتی ایشان شدم اما پس از ورود متوجه شدم که استاد مولایی با توجه به اینکه توان حرف زدن نداشت با ایما و اشاره از اطرافیان خواسته بود تا برایش نوار قرآن بگذارند و خودش هم گوش می‌داد و اشک می‌ریخت.

مظاهری در ادامه با اشاره به اینکه استاد مولایی شدیداً از مطرح شدن و معروف شدن اجتناب داشت، گفت: تواضع و فروتنی از ویژگی‌های بارز این استاد بود، همچنین محمدرضا پورمعین در تأیید سخن مظاهری افزود: ما برای آوردن استاد مولایی به رادیو قرآن مشکل داشتیم و خیلی نتوانستیم او را در رادیو حاضر کنیم.


مولایی پدر جامعه قرآنی به معنای واقعی کلمه

در ادامه این برنامه، استاد سیدمحسن موسوی بلده با حضور تلفنی در این برنامه علت نامگذاری استاد مولایی را به عنوان «پدر جامعه قرآنی» از سوی خود چنین بیان کرد: استاد مولایی بنیانگذار نهضت جدید قرآنی کشور بود و به همراه استاد «محمدتقی مروت» علم تجوید و قرائت را در ایران بنیان نهاد و من این دو نفر را به سبب ایجاد زمینه‌های رشد قاریان و رزق معنوی که برای جامعه قرآنی تأمین کردند پدران این خانواده می‌دانم.موسوی در ادامه افزود: استاد مولایی در کنار تأمین رزق معنوی قاریان قرآن کریم حتی به لحاظ مادی نیز با تأسیس صندوق اندوخته نیکان از جامعه قاریان حمایت می‌کرد و مشکلات مالی آنان را نیز حل می‌کرد.


اعتراض استاد به نحوه تلاوت یک قاری/ قرائت قرآن خوانندگی نیست

در ادامه گفت‌وگوهای این برنامه با نزدیکان استاد مولایی محمدرضا پورزرگری قاری بین‌المللی کشورمان دقایقی به صورت تلفنی در برنامه حضور یافت و با اشاره به اینکه استاد مولایی متخصص و در عین حال متخلق به اخلاق اسلامی و متواضع و بی‌ادعا بود، گفت: من هیچگاه از ایشان سخن لغو، بیهوده و غیبت نشنیدم، یا سخن نمی‌گفت و یا اینکه در سخنانش مطالبی را به شاگردان می‌آموخت.

پورزرگری در ادامه افزود: در سال‌های اخیر در یکی از جلسات قرآن هنگامی که یکی از قاریان شروع به تلاوت قرآن کرد استاد مولایی به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد و وقتی من به دنبال ایشان رفتم گفتند اینها نباید قرآن بخوانند چون قرآن خواندن خوانندگی نیست.

پورزرگری با اشاره به اینکه استاد مولایی برای قرائت قرآن اصالت قائل بود و آن را متفاوت از خوانندگی می‌دانست، گفت: ایشان معتقد بودند که قرآن را باید برای قرآن خواند.


منبع: خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد